Telefonterror …

pågår i mitt hem och har nu gjort det under en längre tid.

Tidigare när jag skrivit om telefonterror har det handlat om försäljare som sakta men säkert håller på att göra mig galnare än vad jag redan är. Nu är det liksom omvänt -telefonen ringer aldrig. Det beror kanske på att vår telefon inte fungerar och inte har gjort det på x antal veckor, vad vet jag eller så är det ingen som vill mig något. Ibland ringer det i den där rosa saken men vem vill sitta och prata i mobilen hur länge som helst, inte jag. Jag ringer inte heller och nu börjar läget kännas akut.

Det hela började för de där x antal veckor sedan då åskan slog ut allt. Att vara utan bredband var ju stört omöjligt (nu har jag det mobila men det finns andra i hushållet som också måste vara uppkopplade mot yttervärlden) då ringde jag till bredbandsbolaget och de skickade direkt ett nytt modem. Allt var frid och fröjd, uppkopplingen gick smärtfritt förutom att telefonen inte fungerade. Inte så akut tyckte jag då, för vi har ju de mobila. Jag hade precis gett min mor en ny bärbar som hon inte ville ha och eftersom jag var säker på att det var telefonen som var trasig åkte jag dit och hämtade den. Inte heller den fungerade och fortfarande var jag säker på att det var telefonen det var fel på, nätuppkopplingen fungerade på alla tre datorer. Sambon åkte iväg till butiken och köpte ytterligare en ny telefon. Precis som du redan förstod, fungerade inte.

Vi hade kontakt med yttervärlden via datorer och mobiltelefoner, det räckte just då. Det har nu gått några veckor utan att någon av oss gjort någonting för att hitta lösningen. I tisdags bestämde jag mig i alla fall för att ringa till bredbandsbolaget och fråga om de kunde svara på vad det var för fel på mig som inte klarade av att stoppa i kontakter och anslutningar till en telefon rätt.

Efter en hel del testande och utdragningar av kontakter och sladdar hit och dit kunde han (supporten) konstatera att det var något fel på mitt modem. Två arbetsdagar så skulle jag ha ett nytt levererat. Mycket riktigt idag levererades det och den här gången var det också med en extra nätverkssladd. Inte för att jag behöver någon, men ibland kan det vara bra att ha ett lager. Förra gången kom bara ett modem. En superlycklig Margareta slet ur det nya ur sin förpackning och kopplade i alla sladdar på rätt plats för nu skulle jag ringa, ringa till Oslo och prata med lilleman, länge länge …

Nu helt plötsligt fungerade bara två datorer och fortfarande var det lika svart på telefonlinjerna. Jag resettade (bry er inte om stavningen) och drog ur och satte in både elkontakter och nätverkssladdar och vips så var tre datorer ute på nätet. Fortfarande ingen telefon. Nu kände jag frustration och ringde än en gång till supporten, började känna mig som en av de där kunderna i alla roliga historier som man läst om datasupport.
.
Ny kille och åter igen samma historia och samma procedur. In- och ut med el- och nätverkssladdar. Helt plötsligt var allt svart och ingenting ville fundera. Skam den som ger sig och vi fick tillslut igång de två datorer som fungerat tidigare. Han kunde inte förstå och jag förstod ännu mindre. Efter lite prat hit och lite prat dit så ville han att jag skulle kolla vad det stod på transformatorn. Då visade det sig att den elkabel jag hade var från bredbandets begynnelse, från det första modemet som levererades. Vi hade inte fått något nytt med de nya och självklart tittar inte jag efter vad som står på transformatorn, bara den passar i hålet.

Nu kände jag … det ska jag inte skriva här och det sade jag inte där. Vi kom i alla fall överens om att jag köper kabeln och de ger mig ersättning i form av samtal, för nu ska det ringas (tänkte jag).  Klockan var nu 17:45 och telefon skulle jag ha idag. Sambon fick göra en akututryckning in till stan för att köpa ny sladd, han insåg att kvällen skulle blir olidlig annars. Tänk vad enkelt det skulle vara om grejerna fungerade från början och att man fick rätt sladdar. Uppdateringar påminns vi om hela tiden men vem talar om när det behöver göras uppdateringar på sladdar?

Snabbt var han tillbaka med ny sladd och inga problem varje kontakt gick in perfekt i rätt hål. Fungerar, fungerar inte? Fungerar inte … gissa vad jag gör imorgon? Lite jobb men mycket tid och frustration går åt för att inte tala om energin det tar.

Avsändare Margareta som i alla fall fick ett lämpligt rosa inlägg till rosa bandets kampanj.

Det är nästan så att jag önskar jag var nedanstående kund för då fungerade telefonen åtminstone. =)

En man ringde till supporten och säger att han nyligen satt in en extra telefonlinje för hans internetkoppling. Då och då ringer hans telefon och därför ringer han till supporten och frågar.: ”Är det någon som skickar epost till mig? Vad ska jag göra?” ”Svara i telefon. Det är någon som ringer till dig.

2 svar på “Telefonterror …”

  1. Join the gang säger jag bara. Japp, inte ens teknikern i familjen (å det är då inte jag) lyckas ibland. Är det ComHem du pratar om eller;-) Men slutklämman blev ju också kvällens sista skratt innan jag kroknar = går och lägger migg, men först ska jag kolla ditt senaste inlägg;-)

    1. Nej, inte comhem. Vi har både TV och bredband vi föreningen och de har valt olika leverantörer, ComHem för TV och Bredbandsbolaget för nätet. Vi har personligen telefonen via Bredbandsbolaget och det har efter en del strul i början fungerat bra. Lite lustigt det här med tekniker. Sambon är tekniker ut i fingerspetsarna men när det kommer till datorer och allt som har med kontorets maskiner att göra träder en annan tekniker in i bilden. =)

      Jag kände mig nästan så när jag ringde =)

Tycker om din kommentar